همگی شما با واژه Backup آشنا هستید و در دنیای فناوری اطلاعات بارها با این کلمه روبرو شده اید. یکی از وظایف مدیر IT گرفتن Backup از اطلاعات سازمان یا شرکت خود می باشد. برنامه ریزی برای یک Backup گیری خوب و انجام دادن مرتب این کار باید از سیاست های یک مدیر IT باشد.

معمولا اشتباهی که در اینجا صورت می گیرد این است که گرفتن پشتیبان از اطلاعات با انباشته کردن اطلاعات اشتباه گرفته می شود. هر دو این کارها از اطلاعات ما محافظت می کنند اما هر کدام در یک سطح و به یک روش.

بعنوان مثال RAID 1 در ذخیره کردن اطلاعات و اینکه یک Image از دیسک ما تهیه می کند کاملا مفید می باشد ، اما باید توجه داشت که در برابر خطاهای انسانی و خرابی اطلاعات هیچگونه نقشی ندارد.

نگهداری کردن از نسخه های قبلی اطلاعات مهم می باشد ، اما چه سیاست ها و برنامه ریزی هایی باید در این زمینه صورت گیرد و به چه شکلی باشد؟ در اینجا ما مختصرا دو نکته را بیان خواهیم کرد.

اولین گام : اطلاعات خود را آنالیز کنید.

در ابتدا باید شما اطلاعات مورد نظر خود را آنالیز کنید. بعد از انجام آنالیز شما بر اساس درجه اهمیت سه دسته بندی را ایجاد می کنید. این دسته بندی برای زمان و بعنوان مثال بصورت : روزانه ، ماهانه ، سالانه می باشد. دسته بندی دیگر میزان درجه اهمیت اطلاعات مورد نظر را تعیین می کند. بعنوان مثال این دسته بندی بصورت کم ، متوسط ، زیاد می باشد.

برای اینکه درک توضیحات بالا برای شما آسانتر شود به تصویر زیر نگاه کنید. در این تصویر دو نوع دسته بندی را که در بالا ذکر شد نشان داده ایم. یک ماتریکس بصورت زیر شکل گرفته است :

یک Backup گیری خوب

گام دوم : ایجاد زمانبندی برای گرفتن Backup

دومین گام کاملا مشخص و واضح و ساده است. ایجاد یک زمانبندی برای آغاز عملیات گرفتن Backup از اطلاعات. این زمانبندی را برای اطلاعات حساس مهم به یک شکل و برای اطلاعات معمولی تر به یک شکل ایجاد کنید. البته فراموش نکنید که هر چند وقت یکبار بررسی های لازم را جهت صحت عملکرد این موارد انجام دهید.

 

فرهاد شریفیان – کاربر شبکه

نظر شما!!